کد خبر : 601 تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۸/۰۹ - ۱۱:۱۲

به گزارش بانک برتر بحث حضور «کوئید» در ایران در حالی همچنان سوژه‌ای داغ در خودروسازی کشور به‌شمار می‌رود که رفته رفته ابعاد تازه‌ای از حواشی این محصول ارزان قیمت رنو به‌دست می‌آید.پس از آنکه مشخص شد کوئید نمره خوبی در تست‌های تصادف موسسات بین‌المللی کسب نکرده، حالا خبر می‌رسد رنویی‌ها به دنبال راهی برای […]

به گزارش بانک برتر

بحث حضور «کوئید» در ایران در حالی همچنان سوژه‌ای داغ در خودروسازی کشور به‌شمار می‌رود که رفته رفته ابعاد تازه‌ای از حواشی این محصول ارزان قیمت رنو به‌دست می‌آید.پس از آنکه مشخص شد کوئید نمره خوبی در تست‌های تصادف موسسات بین‌المللی کسب نکرده، حالا خبر می‌رسد رنویی‌ها به دنبال راهی برای تحمیل این محصول به خودروسازان ایرانی هستند. اگرچه تا پیش از اعلام قیمت کوئید در ایران ازسوی مسوولان رنو، خودروسازان داخلی برای این خودرو سر و دست می‌شکستند، اما قیمت بالای آن از یکسو و همچنین توافقنامه رنو با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از سوی دیگر، ایران خودرو و سایپا را نسبت به سوگلی رنو سرد کرد.
یکی از دلایلی که دو خودروساز بزرگ کشور به تولید کوئید در ایران اصرار داشتند، قیمت پایین آن بود، چه آنکه گمان می‌رفت این محصول با قیمتی حداکثر ۲۵ میلیون تومان قابلیت تولید و عرضه داشته و می‌تواند برگ برنده‌ای مهم در بازار باشد. این در حالی بود که مسوولان رنو اخیرا اعلام کردند کوئید با قیمتی حدود ۳۱ میلیون تومان روانه بازار ایران می‌شود، آن هم در سال ۲۰۱۸ میلادی.اعلام این قیمت، تا حد زیادی از ذوق ایران خودرو و سایپا برای پذیرایی از کوئید کاست و حتی ایران خودرویی‌ها با وجود اینکه از سوی رنو به‌عنوان گزینه اصلی تولید این محصول مطرح شدند، واکنش خاصی به آن نشان ندادند. اوضاع به شکلی است که گفته می‌شود ایران خودرو دیگر مانند گذشته چندان میلی به تولید کوئید ندارد. از آن سو سایپایی‌ها نیز که چندان دل خوشی از رنو (بابت واگذاری احتمالی سایت بن رو به این شرکت) نداشته و پروژه همکاری مستقل شان با این خودروساز فرانسوی ناکام مانده است، مانند گذشته پیگیر تولید کوئید نیستند.
تمام این اتفاقات در شرایطی است که به گفته یک مقام مسوول در صنعت خودرو، بی‌میلی سایپا و ایران خودرو به تولید کوئید، دلیل مهم دیگری نیز دارد. به گفته وی، ماجرا از این قرار است که رنو قصد داشته کوئیدهای فرمان راست خود را از هند به ایران آورده و هزینه مربوط به تغییر محل فرمان این خودرو را بر گردن ایران خودرو یا سایپا بیندازد.از همین رو هیچ‌کدام از خودروسازان داخلی زیر بار این موضوع نرفته و با در نظر گرفتن جمیع جهات (زیر سوال رفتن کیفیت کوئید ازسوی موسسات بین‌المللی، عقد توافقنامه رنو با ایدرو و همچنین تحمیل هزینه طراحی جدید این خودرو) به نوعی قید کوئید را زده‌اند.با این شرایط، احتمالا رنو به صورت مستقل اقدام به تولید کوئید در ایران خواهد کرد و باید منتظر ماند و دید در این صورت آیا باز هم این محصول را با قیمت اعلامی (۳۱ میلیون تومان) عرضه می‌کند یا قیمتی پایین‌تر را برایش در نظر خواهد گرفت.

نظر شما

پربازدید ترین ها

آخرین اخبار

طراحی سایت