کد خبر : 21874 تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۰/۲۸ - ۱۱:۵۶

مصاحبه دکتر فرامرز خالقی در برنامه زنده تلویزیونی ” رو در رو ” با موضوع ” جایگاه پیام رسان های داخلی در فضای مجازی کشور کجاست؟ آیا در تأمین نیازهای کاربران موفق بوده اند؟ قدرت رقابت آنها با پیام­ رسان های خارجی چقدر است؟ حمایت دستگاهها و مسئولان از آنها کافی است؟

47172ef6-02b4-4b11-b463-570dfc6f5ad9

این روزها و با گسترش استفاده از پیام ­رسان ها در سطح کشور، عموم مردم به دنبال یک پیام ­رسان امن و کارآمد هستند. با توجه به افزایش کاربران فضای مجازی، راه اندازی انواع کانال ها و گروه­های خانوادگی میان همکاران و دوستان، به شدت رایج شده است. کاربران از این فضا، برای به اشتراک گذاشتن انواع فایل، عکس و فیلم با کارکردهای مختلف استفاده می کنند. از سوی دیگر قابلیت برخی پیام رسان ها برای برقراری تماس تلفنی رایگان، بر جذابیت های این فن آوری افزوده است.

این امکان در ابعاد وسیعتر و در حوزه اقتصادی با برگزاری تله کنفرانس ها، موجب جذابیت فراوانی برای فعالان اقتصادی شده است که با بهره گرفتن از قابلیت های پیام­ رسان ها، فروشگاه های اینترنتی عرضه محصولات مختلف را راه اندازی کرده ­اند و بدون نیاز به صرف انرژی و هزینه­ های جاری، وجه حاصل از فروش خود را نیز به صورت آنلاین دریافت می­ کنند. اما نکته مهمی که بسیاری از مردم و کاربران فضای مجازی از آن بی اطلاع هستند، قابلیت ­های یکسان پیام ­رسان­ های داخلی با نمونه ­های خارجی است.

پیا م­ رسان ­های داخلی دررقابتی فرامرزی  با نمونه ­های خارجی بر توقع و انتظارات کاربران ایرانی متمرکز شده وامکانات و قابلیت ­های خود را گسترش داده اند. در واقع امروزه کاربران ایرانی می ­توانند بدون دغدغه و نگرانی از مشکلات احتمالی برای پیام ­رسان ­های خارجی ، تمام نیازهای خود را از طریق پیام ­رسان ­های داخلی بر طرف کند.

ایجاد کانال­ های مختلف و مدرن ، برگزاری کنفرانس­ های اینترنتی و تماس صوتی و تصویری رایگان ، راه اندازی کسب و کارهای نوین و کم ­هزینه ازجمله قابلیت ­ها وامکانات این پیام ­رسان ­ها هستند . پیام ­رسان هایی که فقط و فقط به حمایت بیشترمسئولان و مردم نیاز دارند تا تبدیل به پیام­ رسان ­های بین المللی شوند.

مهندس سلجوقی عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران، مهندس جعفر پور رئیس  کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از میهمانان دعوت شده برنامه (رو در رو ) بودند و دکتر فرامرز خالقی مدیرعامل و نایب رئیس شرکت داده ورزی سداد نیز در تماس تلفنی با ایشان به جمع میهمانان پیوستند.

مجری برنامه نظر میهمانان را در سوال ارزیابی از روند اجرای مصوبه ی شورای عالی فضای مجازی  از تقویت پیام ­رسان های داخلی و ترویج آن ها جویا شد.

سلجوقی گفت: در شورای عالی فضای مجازی پس از نشست های متعدد، حداقل ۴۰ سر فصل که شامل چالش­ هایی است که شبکه ­های اجتماعی با این چالش ­ها درگیرهستند به دست آمد، که با بازگویی این چالش ها همه درک خواهند کرد که فضای مجازی به خصوص برای کسانی که می ­خواهند در آن کسب و کار ایجاد کنند سخت می ­باشد. به نظر می آید که این شورا با تصویب مصوبه ای تصمیم بر حضور پررنگ پیام­ رسان­ های داخلی دارد . این مصوبه از بخش­ های مختلفی تشکیل شده و لازم است که همه ی سازمان­ها و بخش­ های مختلف کشور به صورت یکپارچه به این مسئله نگاه کنند تا موفقیت بیشتر شود. با نگاه بر لیست چالش­ هایی که برای فضای مجازی استخراج شده درمی یابیم که جایگاه ­های مختلف نظام اداری، قضایی وامنیتی و بخش دولتی که وزارت ارتباطات است و حتی خود کاربرها، در این توسعه می­ توانند نقش مهمی را ایفا کنند.

ایشان در ادامه برای فراگیر شدن پیام­ رسان ­های داخلی تبلیغات را بسیار موثر دانستند و عنوان کردند که رسانه ­ی ملی اگر بتواند بدون دریافت هزینه برای این پیام ­رسان ­ها تبلیغ کند شاید بهترین کمک را در جهت شناساندن آن­ها کرده است . بحث دوم در جهت ارائه کیفیت خوب توسط پیام ­رسان ­های بومی است که این کیفیت می ­تواند تبلیغی بر شناخت آن ها باشد و در گام سوم حمایت ارگان­های مختلف می ­باشد. مسئولین با جلب اعتماد مردم نسبت به امنیت این پیام رسان ها می­ توانند نگرانی ها را از بین ببرند. در کشور ما هم زیرساخت ها مهیاست؛ هم متخصصین زبده ای که از لحاظ  فنی بسیار قوی هستند و هم سرمایه گذارهایی در داخل کشور داریم که می­ توانند بازوهای اجرایی قویی برای این پیام رسان ها باشند.

مهندس جعفرپور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که با توجه به مصوبه شکل گیری پیام­ رسان های داخلی، خیلی از افراد معتقدند که ازهمه ی ظرفیت ها برای پیاده سازی و شکل گیری هر چه بهتر آن ها استفاده نمی ­شود، موانع این مسئله و عدم استفاده از آن را در پیام رسان های داخلی این طور مطرح کردند که میزان پیشرفتی که ما درطراحی پیام­ رسان­ های بومی داریم هنوز به اندازه ی قابلی­ت های خارجی آن نرسیده است. ما از نظر نیروی متخصص و جوان ­های بسیار خوش فکر و توانمند در زمینه ­ی طراحی و برنامه نویسی هیچ کمبودی نداریم؛ اما مسئله ی مهم این است که این افراد زیاد مورد توجه قرار نمی ­گیرند.

نکته ی دوم این که ما زمینه­ های مساعد برای شناخته شدن همین تعداد پیام ­رسان ­های بومی را هم فراهم نکرده­ ایم. ما می­ توانستیم با وضع قوانین و مقررات مطابق با فرهنگ کشور برای پیام ­رسان­ های خارجی، به پیام ­رسان­ های بومی فرصت شناخته شدن بدهیم و این امر فقط با جلب اعتماد و امنیت مردم به پیام­ رسان های داخلی امکان پذیر است.

مهندس جعفرزاده در ادامه با بیان این نکته که پیام­ رسان­ های داخلی که مطرح هستند همگی وابسته به یک نهاد و دستگاهی هستند، ادامه داد : اگر بخش خصوصی این امنیت را احساس کند و ما هم بتوانیم فضایی را مهیا کنیم که سرمایه گذاری تضمین شده­ ای را تحت حمایت قانون برایشان ایجاد کنیم مطمئنا فضای رقابت بسیار زیاد شده و در حوزه ی کسب وکار به نتایج بسیار خوبی خواهیم رسید.

در ادامه دکتر فرامرز خالقی به عنوان یکی از متولیان پیام رسان بومی “بله ” در پاسخ به این سوال مجری که برای فراگیری این پیام­ رسان ­ها بین مردم با چه موانعی رو به رو هستید و اشکال کار را در کجا می بینید؟ گفت : ضمن تشکر و قدردانی از برنامه “رو در رو”  برای مطرح کردن اپلیکیشن “بله” به عنوان یک پیام ­رسان بومی که در حال حاضر بالغ بر ۶۶۰ هزار کاربر دارد و  قابلیت ­های منحصر به فردی را دارا می باشد؛ میتوان گفت: زمانی که شما بحث ارزش افزوده را مطرح می ­کنید ، یکی از نکاتی که مطرح می ­شود بحث خدمت خوب است . خدمت خوب یعنی سرویس مطلوب، که سرویسی است فراتر از انتظار مخاطب. زمانی که شما در حد سرویس خوب طرح موضوع می ­کنید ؛ یعنی ایجاد رضایت ؛ اما وقتی بتوانید فراتر از آنرا فراهم کنید؛ یعنی خشنودی به وجود آورده اید و ما هدف را ایجاد خشنودی گذاشته ایم.

زمانی که پیام رسان “بله” امکانات بانکی را با حمایت بانک ملی ایران در کنار قابلیت پیام ­رسانی قرار می ­دهد یعنی توانسته است اعتماد مورد نظر را ایجاد کند. این اعتماد داخلی صرفا فقط برای پیام ­رسان نیست . چه بسا بتوانیم با ایجاد یک فرصت رقابتی و بستر مناسبی که مورد اعتماد تمام آحاد ملت است در عین نگاه بی اعتمادی که مردم نسبت به پیام رسان های داخلی دارند و به گفته آقای جعفرپور حس بی اعتمادی، بیشتر از خود بی اعتمادی می تواند عذاب آور باشد و ذهنیت ها را درگیر کند. در این بستر ما توانستیم در بستر یک پیام­ رسان، امکانات بانکی را طراحی و پیاده سازی کنیم تا مردم به راحتی عملیات بانکی شان را بطورهمزمان در یک محیط پیام ­رسان و تبادل اطلاعات انجام دهند. بستری امن را برای ایجاد کسب و کار فراهم کردیم تا افراد بدون دغدغه بتوانند پرداخت­ هایشان را هم در کنارارسال پیام و تصویر و صوت براحتی انجام دهند.

دکتر خالقی در پاسخ به این سوال که در سند حمایت از پیام ­رسان های داخلی، به حمایت های زیر ساختی و ارتباطی و تسهیلاتی و تبلیغاتی اشاره شده است ؛ شما به عنوان متولی  پیام­ رسان “بله ” تا چه اندازه حمایت شده اید ؟ گفت: تشکر ویژه دارم از وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهندس جهرمی ، که در بدو زمان عملیاتی شدن “بله” در دیماه  ۹۵ ، معاونت این وزارت را برعهده داشتند و همچنین دکتر واعظی وزیر وقت ارتباطات آن زمان، بابت همراهی شان و ایجاد بستر مناسبی که بتواند ذهنیت متخصصین جوان ما را از بابت دغدغه و نگرانی هایی که در حوزه زیر ساخت های مخابراتی وجود داشت، مرتفع سازند، هم اکنون نیز می توانند با کاهش و تقلیل فراوان‌هزینه های پهنای باند، که حتی می تواند در ابتدا به سمت صفر میل نماید ، حمایت و پشتیبانی خود را از ما که آغاز راه هستیم داشته باشند. بالطبع همه پیام ­رسان­ های خارجی هم در ابتدای امر دارای همه امکانات امروزی نبوده اند و این امکانات به مرور فراهم شده است. پس طبیعتا ما هم می­ توانیم رشد کرده و قابلیت ­های فراوانی را در بستر پیام ­رسان خود فراهم آوریم.

خالقی  افزود که ما ثابت قدم هستیم و مقتدرانه حرکت کرده ­ایم و این آمادگی را داریم که متناسب با رشد مخاطب، بسترهایمان را هم رشد دهیم. هجوم ۱۰ میلیونی کاربران اگر در یک روال منطقی صورت پذیرد، هیچ مشکلی را برای ما به وجود نخواهد آورد. شیوه طراحی معماری مقیاس پذیر توسط  طراحان  اپلیکیشن ” بله”  و همکاران متبحر شرکت سداد در حوزه عملیات های بانکی که ازحمایت کامل  مدیر عامل ، اعضای هیات مدیره و معاونت محترم فناوری اطلاعات  بانک ملی ایران برخوردار است؛ هیچ نگرانی را برای ما در افزایش کاربران به وجود نخواهد آورد. ما با داشتن بالغ بر۶۶۰ هزار کاربر، اگر در انتخاب بستر مناسب به منظورعرضه محصول و شناساندن آن، تحلیل منطقی و‌کارشناسانه  نداشته باشیم و مخاطب هدف ما نتوانند این اپلیکیشن و خدمات و امکانات پیام رسان ” بله” را بشناسد، طبیعتا فضا  برای تبلیغات موثر نخواهد بود.

هنوز در آغاز راه هستیم و شعارمان از ابتدا این بود که ” ما میتوانیم ” که مطمئنا در طول این یکسال به این باور رسیدیم که ” ما توانستیم” . ما در برهه ­ای از زمان قرار گرفته ایم که همچنان در آغاز یک مسیر و حرکت روبه جلو است. تبلیغات و در کنار آن فراهم شدن بسترهای قانونی و ایجاد امنیت می­تواند تکمیل کننده این مسیر باشد.

از قانونگذاران محترم می خواهیم که با فراهم آوردن زمینه و شرایط مناسب قانونی، تکلیف شخصی که محتوا را می­ گذارد؛ کسی که سرمایه گذاری می­ کند و کسی که به عنوان کاربر به سمت این پیام­ رسان می ­آید را کاملا مشخص و‌ منفک نماید تا با ایجاد این  فضای کاربردی  البته در محیطی سالم و عاری از هر نوع خلاف، کاربران بتوانند بستری برای کسب و کار ، مراودات و مراسلاتشان و در کنار آن بصورت همزمان امکانات بانکی ایمن نیز در اختیار داشته باشند.

پیام رسان ” بله ” تا اکنون با حمایت  ۱۳ بانک کشور، توانسته عملیات پرداخت و درخواست  پول از مبدا آنها را در کنار سایر امکانات کاربردی دیگر از کلیه بانک های کشور،  برای کاربران خود فراهم آورد. در خاتمه خالقی اشاره داشت که بسیار مسروریم که در فضای رقابتی  با پیام ­رسان ­های خارجی توانسته ایم رشد کنیم و بسیار لذت بخش خواهد بود که موفقیت های خود  را در شرایط حضور آنها( از جمله تلگرام )  در رقابت  رودررو ، جشن بگیریم.

مطالب مرتبط

نظر شما

پربازدید ترین ها

آخرین اخبار

طراحی سایت