اجتماعی

آملی‌ها با کاشت نهال به استقبال برنامه‌های چهل ودومین سالگرد حماسه ششم بهمن رفتند

ایسنا/مازندران جمعی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی و مردمی شهرستان آمل شروع برنامه‌های هفته گرامیداشت چهل ودومین سالگرد حماسه تاریخی و مردمی ششم بهمن سال۱۳۶۰ این شهرستان را با کاشت نهال به یاد شهدای این حماسه جاویدان شروع کردند.به گزارش ایسنا، این برنامه که ۳۰ دی ماه از سوی سازمان سیما، منظر و فضای سبزشهری شهرداری آمل، با همراهی ستاد مردمی حماسه ششم بهمن و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان در پارک مینیاتوری تا حدفاصل پل شهدای ششم بهمن برگزار شد، امام جمعه، معاون عمرانی فرماندار، اعضای ستاد مردمی حماسه ششم بهمن، اعضای شورای شهر، شهردار، رؤسای اداره منابع طبیعی، جهادکشاورزی، فرهنگ و ارشاد، بنیاد شهید و امورایثارگران و رؤسای سازمان های شهرداری و جمعی از خبرنگاران حضور داشتند، به یاد ۶۷ شهید جنگل و حماسه ششم بهمن سال ۱۳۶۰ آمل نهال کاشته شد.
امام جمعه آمل در این آیین گفت: در مکتب و مذهب ما هر هفته مناسبت های مختلف دینی، مذهبی، ملی و آئینی برگزار می کنیم که این آئین ها به عنوان نماد و المان های دین، مکتب و مذهب هستند.

حجت الاسلام ابراهیم یعقوبیان افزود: با از بین رفتن آیین و نمادها چیزی به عنوان هویت برای آن ملت به جای نمی‌ماند هرچند در شهرهای مکه و مدینه کشور عربستان بیش از ۹۰ درصد آثار اسلامی از بین رفته، و بسیاری از کوه های تاریخی نابود شد و جای آن را کاخ پادشاهان عربستان گرفته است.
وی اضافه کرد: وقتی بخواهیم دین، مذهب و مکتب یک کشور را از بین ببریم باید همه نشانه ها را از میان برداریم تا کم کم واقعیت ها تبدیل به افسانه و خیال شود.
امام جمعه آمل، با اعلام اینکه امروزه در میراث فرهنگی بسیار به دنبال حفظ و حراست از آثار باستانی و مکان های تاریخی هستند، یادآور شد: زیرا اماکن تاریخی نشانه، اصل و ریشه یک دین، مکتب و کشور هستند.

حجت الاسلام یعقوبیان، با بیان اینکه اقدام ارزشمند کاشت نهال به نام و یاد شهدای جنگل و ششم بهمن سال ۱۳۶۰ یک پیوند تاریخی بزرگ در تاریخ معاصر است که با حماسه و عرفان ۴۰ سال قبل توأم شده است که در این شهر اتفاق افتاد، یادآور شد: این رویداد در آینده باعث می‌شود تا با مشاهده آن یک سؤال در ذهن مخاطب ایجاد شود که پاسخ آن حماسه و عرفان شهدای ششم بهمن در سال ۱۳۶۰ و نابودی کمونیست ها برای همیشه در ایران به دست آملی ها بوده است.
وی، با اشاره به اینکه آیندگان باید به تاریخ خود ببالند و افتخار کنند، گفت: امروزه برخی کشورهای که ریشه و تاریخ ندارند دست به خرید تاریخ و ساخت آنها می زنند ولی آمل شهر بسیار تاریخی است که حماسه ششم بهمن نقطه عطف مهمی در تاریخ انقلاب بوده و در پس آن اندیشه و فکر متعالی نهفته است.
امام جمعه آمل همچنین گفت: نباید حماسه های بزرگ همانند ششم بهمن فراموش شود بلکه باید فریاد زده شود همچنین در ششم بهمن سال ۱۳۶۰ شاهد دلیرمردی و معجزات فراوان بودیم که نباید فراموش شود.

حجت الاسلام یعقوبیان اضافه کرد: باید آیندگان و نسل جوان بدانند که حماسه ششم بهمن در همین شهر، مجاورت بیمارستان ۱۷ شهریور، محله اسپه کلا و جوار دبیرستان امام خمینی(ره) رخ داده و این مکان‌ها محل درگیری بزرگ بین جبهه حق و باطل بوده تا بیش از یک هزار سنگر ساخته شده و کوچه پس کوچه ها شاهد درگیری و شجاعت مردم هزار سنگر باشد.
همچنین، رییس سازمان سیما، منظر وفضای سبزشهری شهرداری آمل دراین مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حماسه مردمی ششم بهمن سال ۶۰ آمل گفت، این سازمان همسو با برنامه ستاد شهرستانی حماسه ششم بهمن با طرح کاشت نهال به یاد این حماسه سعی کرده تا در راستای پاسداشت افتخارآفرینان این شهر سهیم باشد.
حسن مهدوی‌فر افزود: سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری آمل برای توسعه سرانه فضای سبز شهری و توجه به گونه‌های ارزشمند جنگلی ومتناسب با اقلیم منطقه، از سال گذشته کاشت درخت‌های جنگلی هیرکانی را در دستور کار کاشت در سطح شهر قرار داده است.

وی افزود: در چند ماه گذشته تاکنون بیش از هزار اصله نهال از گونه های انجیلی و دیگر گونه های جنگلی درسطح میادین، بلوارها و پارک های سطح شهر کاشته شده است.
رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری آمل همچنین با بیان اینکه برای زیبا آرایی سیمای شهری کاشت گل های فصلی نیز مطابق دفترچه کاشت سازمان از گونه های مختلف برای فصل بهار از دو ماه گذشته شروع و انجام شده است، یادآورشد، این سازمان در ماه جاری و نیز اسفندماه کاشت درخت را درسطح شهر ادامه خواهد داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا