اخبار یکاقتصادیگفتگومهم ترین اخبار

آمار تلفات کرونا بالاست، تعلل جایز نیست

به گزارش طاهره نصیری، بانک برتر، نماینده درگز بیان کرد: جلسه ای که اعضای کمیسیون بهداشت مجلس با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، مجموع دریافتی از مبلغ یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی به وزارت بهداشت را ، حدود ۵۰ درصد از کل بودجه اعلام کرد. جلساتی هم با بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی و همچنین دکتر نوبخت برگزار شد تا مبالغی افزوده شود. مقام معظم رهبری بودجه ای را برای مقابله با کرونا تخصیص دادند و متاسفانه دولت و بانک مرکزی در این زمینه کوتاهی می کنند. آمار تلفات بالاست و این تعلل جایز نیست. وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند این بحران را جمع کند و باید دولت به یاری بشتابد. باید در نظر داشت که بعضی از شهرستان ها و روستاهای  دور از شهر و استان، در شرایط بغرنجی به سر میبرند که نیاز اساسی به نظارت وزارت بهداشت در تامین دارو دارند. شهرستان حوزه انتخابی من، یک شهرستان مرزی است که امکاناتی چون مترو و یا شرکت واحد و اتوبوسرانی ندارد، اما جزو مناطق سیاه از آمار مبتلایان به کووید ۱۹ است. شبکه بهداشت رسیدگی کافی به این شهرستان های مرزی ندارد؛ حتی به اندازه معمول هم کپسول اکسیژن در درمانگاه ها و بیمارستان ها وجود ندارد. نیاز بیمار کرونایی کپسول اکسیژن است که به علت نظارت ضعیف وزارت بهداشت بسیاری از بیماران از بین رفته اند. این کم کاری را تنها به وزارت بهداشت تعمیم نمی دهم . وزارت بهداشت در مجموع برای مقابله با کرونا خوب کار کرده و از کادر درمان و پرستاران هم تشکر می کنیم، اما در شهرستان های دورافتاده نظارت کافی برای تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز بسیار ضعیف است. مبتلایان به علت نبود امکانات پزشکی دردسر های زیادی متحمل می شوند و به عنوان مثال بیماری که از خانواده ۷ شهید دفاع مقدس بوده در بیمارستانی بستری شده که کپسول اکسیژن نداشتند ، به اجبار از بیرون توسط خانواده خریداری و به بیمارستان انتقال داده می شود. اینجا کم کاری و عدم نظارت بر بیمارستان ها بر عهده وزارت بهداشت است. شهرستانی که رفت و آمد زیادی ندارد چرا باید جزوی از مناطق سیاه مبتلایان محسوب شود. چه عاملی جز کوتاهی شبکه بهداشت و تعلل دولت در زمینه مقابله با بیماری وجود دارد؟

البته آقای وزیر دستور رسیدگی و بازرسی دادند اما تاخیر در این مورد غیر قابل جبران است. در صورت فوت شخص، هیچ اقدامی قابل جبران نیست.

بودجه اختصاص داده شده را باید به طور کامل در اختیار شبکه بهداشت قرار دهند تا بتوان توقع رسیدگی بیشتر در  این شرایط سخت را داشت. ما نمایندگان جز تذکر و استیضاح چه برخوردی باید کنیم تا این شرایط رو به بهبودی رود؟ من از گروه نمایندگانی بودم که نامه استیضاح رییس جمهور را امضاء کردم اما با مخالفت روبرو شد و گفتند در شرایط حاضر به نفع کشور نیست. نمایندگان، غیر از تذکر و استیضاح سلاح دیگری در دست ندارند. بالاتر از استیضاح نداریم. تعلل در این موارد را باید قوه قضاییه پیگیری کند. زمان جنگ کشور چگونه اداره میشد، آن زمان هم مشکلات زیادی داشتیم و در تحریم به سر میبردیم. شرایط کنونی نیز همان همبستگی و یکدلی را می طلبد . با تعطیلی دوره ای کار درست نمی شود. کارگری که تعطیل شود، معیشت زندگی را چگونه باید بگذراند. دولت باید حمایت کند و همه مسئولیت را  بر دوش وزارت بهداشت نیندازد. برای پیشگیری و مقابله با این بیماری همه سازمان ها و نهادها اعم از قوه اجرایی، مقننه ، قضایی و نیروهای انتظامی دست به دست هم دهند و تا ریشه کن کردن این معضل عقب نشینی نکنند.

طاهره نصیری/ بانک برتر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا