اقتصادی

ارزش صادرات گیاهان دارویی به ۸ میلیون دلار رسید

عضو اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی از هشت میلیون دلار گردش مالی صادرات اسانس و عصاره گیاهان دارویی طی سال گذشته خبر داد.
قاسم شاکری عضو اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی در نشست خبری از صادرات هشت میلیون دلار گردش اسانس و گیاهان دارویی خبر داد و گفت: بنابر آمار سال گذشته گیاهان دارویی و فراورده‌های آن به کشورهای آلمان، فرانسه، هلند، اسپانیا، چین و هند صادر شد.
او با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیارخوبی در گیاهان دارویی کشور وجود دارد، افزود: گرایش مردم به تامین سلامت از طریق گیاهان طبیعی در دنیا و ایران بیشتر شده و استفاده از این گونه محصولات روز به روز افزایش می‌یابد.
شاکری ادامه داد: سال ۹۸ با سرمایه گذاری ۲۵ میلیون یورویی در کاشمر، بزرگترین پالایشگاه گیاهان دارویی خاورمیانه برای استحصال اسانس، عصاره و فراورده های گیاهان دارویی با کیفیت راه اندازی شد که بخش عمده محصولات آن به کشورهای هدف صادر می شود.
عضو اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی با بیان اینکه کیفیت محصولات داخلی در مقایسه با وارداتی ها بالاتر است، افزود: با سرمایه‌گذاری که در بخش فراورده های گیاهان دارویی صورت گرفته، از خام فروشی محصولات جلوگیری می شود.
او افزود: استحصال اسانس و عصاره از گیاهان دارویی شامل گیاه شیرین بیان، گل محمدی، چای سبز، چای سیاه، عشقه، سرخارگل، زعفران و سایر گیاهان دارویی تولید داخل انجام می شود و در مواردی برخی گیاهان دارویی غیربومی ایران از کشورهای آفریقایی، ژاپن و هند وارد و در داخل پس از فرآوری صادر می شود.
عضو اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی با بیان اینکه سند ملی توسعه گیاهان دارویی به طور کامل با این سرمایه گذاری اجرایی شده است، گفت: بکارگیری تکنولوژی و فناوری های جدید توسط پالایشگاه گیاهان دارویی موجب افزایش ارزش افزوده و سودآوری این تولیدات شده است.
او گفت: دستگاه های دولتی همچون وزارت بهداشت و وزارت صمت از این صنعت حمایت چندانی ندارند تا شرکت های داخلی مجاب به استفاده از این تولیدات شوند تا در نهایت ارز کمتری از کشور خارج شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا