اقتصادی

سهم واقعی تحقیق و توسعه از GDP حدود ۰.۳ درصد است/حمایت از ۱۰۰ شرکت پیشرو در حوزه تحقیق و توسعه

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با بیان این‌که مهمترین ابزار حمایتی معاونت در جهت تحقق سهم تحقیق و توسعه از GDP اعتبارات پیش‌بینی شده در قانون جهش تولید دانش‌بنیان است، از تشکیل شبکه ملی مدیران تحقیق و توسعه کشور و حمایت ویژه معاونت از ۱۰۰ شرکت پیشرو در حوزه تحقیق و توسعه خبر داد.به گزارش ایسنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در نخستین رویداد شبکه ملی مدیران تحقیق و توسعه کشور که به همت معاونت سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی در دانشگاه الزهرا برگزار شد، گفت: یکسری شاخص‌ها در دنیا هست که به نوعی بیان‌کننده حال عمومی یک کشور اعم از شرایط، اقلیم، سیاست و … است، اما یکسری مشخصه مشترک هست که براساس آن می‌توان به انتگرال آن کشور پی برد و یکی از این مشخصه‌ها، شاخص شدت تحقیق و توسعه است؛ اینکه چند درصد از GDP کشور صرف تحقیق و توسعه می‌شود.
وی ادامه داد: شاخص شدت تحقیق و توسعه رقبای ما بالای یک و نیم درصد تولید ناخالص ملی (GDP) است. این عدد در کشورهای پیشرو و پیشرفته تا ۵ درصد است و رژیم صهیونیستی هم چیزی نزدیک به ۵ درصد GDP خود را به بحث تحقیق و توسعه اختصاص داده است، چرا که در گفتمان خود مالکیت بر تمام دنیا را سرلوحه خود دارد.
دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه وضعیت شاخص شدت تحقیق و توسعه در کشور رضایت‌بخش نیست، تصریح کرد: سهم تحقیق و توسعه از GDP در کشور ما ۸ دهم درصد است، این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها بر رسیدن به عدد ۳ و حتی ۴ درصد تاکید کرده‌اند. نکته دیگری که در خصوص وضعیت فعلی عدد ما در شدت تحقیق و توسعه باید مد نظر داشت، این است که نیمی از این سهم ۸ دهم درصدی هم مربوط به  R&Dنماها است. بنابراین، آنچه به عنوان مغز فعالیت‌های تحقیق و توسعه باقی می‌ماند، نهایتا سه دهم درصد است؛ یعنی ۱۵برابر کمتر از آن چیزی که باید باشد. از این رو، باید برای ارتقای این شاخص تلاش کنیم.
وی در ادامه با طرح این پرسش که چه کسی متولی ارتقای شاخص شدت تحقیق و توسعه است، اظهار کرد: دولت علیرغم همه تلاش‌هایی که در این حوزه در دستور کار دارد و وظیفه خود می‌داند، به دلیل مشغله‌های روزمره بسیار، فرصت چندانی برای ورود به این بحث ندارد و اگر قرار است اتفاقی بیفتد، این اتفاق قطعا متوجه بخش خصوصی است و تمام تلاش ما در معاونت علمی این است که به شرکت‌هایی که تحقیق و توسعه فعالی دارند، کمک کنیم تا بتوانند بیش از پیش فعالیت خود را ادامه دهند.
معاون علمی رئیس‌جمهور افزود: امسال یعنی در اولین سال اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان، استفاده از منابع قانون، نقدی و غیرنقدی دو تا سه درصد منابع دولتی است و ارزش منابعی که ما از قانون جهش جذب کردیم، به نسبت بودجه عمومی‌مان دو تا سه برابر بود. من بارها عنوان کرده‌ام اگر ۱۰ سال قانون جهش تولید دانش‌بنیان را اجرا کنیم، حتما سهم اقتصاد دانش‌بنیان‌مان در تولید ناخالص ملی به ۱۰ درصد واقعی خواهد رسید.
دهقانی فیروزآبادی در ادامه تاسیس شبکه ملی مدیران تحقیق و توسعه و نوآوری را از جمله برنامه‌های سیاستی معاونت علمی برشمرد و گفت: مخاطب ما در این شبکه مدیران عامل شرکت‌ها نیستند، بلکه مخاطب ما مدیران تحقیق و توسعه هستند؛ یعنی کسانی که در میدان تحقیق و توسعه ایستاده‌اند و هدف‌گذاری ما در این شبکه بر حمایت‌های بزرگ و متمرکز از ۱۰۰ شرکت فعال در حوزه R&D استوار است.
به گفته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، ابزار معاونت در حمایت از شدت تحقیق و توسعه، قانون جهش تولید دانش‌بنیان است و هدف ما این است که ۱۰۰ شرکت فعال در حوزه تحقیق و توسعه را به شکل باشگاه VIP ببینیم و یک خط ویژه برای شرکت‌هایی که به تحقیق و توسعه اهمیت می‌دهند، اختصاص دهیم.
وی در پایان بر ثمرات ایجاد این شبکه ملی متمرکز شد و گفت: نزدیک شدن به مدیران تحقیق و توسعه به یکدیگر علاوه بر تقویت هم‌افزایی میان آنها، فرصتی برای مشخص شدن مسائل مشترک بین آنها است و باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاری و تحقیق و توسعه هدفمند در بخش خصوصی صورت بگیرد و اگر این استراتژی حداقل دو سال استمرار پیدا کند، جریان تحقیق و توسعه در درون آن شرکت و بنگاه خصوصی پا خواهد گرفت و طی آن هم اقتصاد آن شرکت رونق پیدا خواهد کرد و هم زنجیره شرکت‌های دانش‌بنیان بیرونی از این مهم بهره‌مند خواهند شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا