اجتماعی

تشخیص اختلالات یادگیری و اختلال مهارت‌های حرکتی

یک روانشناس گفت: اگر برای درمان اختلالات یادگیری فرزند خود به کمک نیاز دارید، بلافاصله به متخصص مراجعه کنید. هرچه زودتر اقدام کنید، شانس فرزندتان برای دستیابی به پتانسیل کاملش بیشتر می‌شود.
فاطمه روحانی زاده مشاور و درمانگر کودک و نوجوان گفت: تأخیر در رشد ممکن است تا زمانی که کودک شما بزرگ‌تر نشود، نشانه‌ای از اختلال یادگیری محسوب نشود، اما اگر آن را در کودکی تشخیص دهید، می‌توانید زودتر مداخله کنید. همچنین می‌توانید از متخصص، نمودار نقاط عطف مراحل مختلف رشد را دریافت کنید. توجه به نقاط عطف رشد عادی برای کودکان خردسال و پیش‌دبستانی بسیار مهم است. پیدایش سریع تفاوت‌های رشدی ممکن است نشانه اولیه اختلال یادگیری باشد. شما فرزند خود را بهتر از دیگران می‌شناسید، بنابراین اگر فکر می‌کنید مشکلی دارد، بررسی بیشتر ضرری برای او ندارد.
وی گفت: اگر فکر می‌کنید برای درمان اختلالات یادگیری فرزند خود به کمک نیاز دارید، بلافاصله به متخصص مراجعه کنید. هرچه زودتر اقدام کنید، شانس فرزندتان برای دستیابی به پتانسیل کاملش بیشتر می‌شود. اختلالات یادگیری از یک کودک به کودک دیگر بسیار متفاوت می‌باشند. ممکن است یک کودک با خواندن و هجی کلمات مشکل داشته باشد، درحالی‌که کودک دیگر عاشق کتاب باشد، اما نتواند ریاضی را درک کند. کودک دیگری ممکن است در درک صحبت دیگران یا برقراری ارتباط با صدای بلند مشکل داشته باشد. مشکلات بسیار متفاوت هستند، اما همه آن‌ها اختلالات یادگیری می‌باشند.
روحانی زاده ادامه داد: شناسایی ناتوانی‌های یادگیری همیشه آسان نیست. به‌دلیل تنوع گسترده، هیچ علامت یا نشانه‌ای وجود ندارد که بتوانید آن را اثبات قطعی برای یک مشکل بدانید. بااین‌حال در سنین مختلف، برخی از علائم هشداردهنده بیشتر شایع هستند. اگر از آن‌ها آگاهی داشته باشید، می‌توانید یک اختلال یادگیری را سریع‌تر تشخیص دهید و خیلی زود گام‌هایی برای کمک به کودک خود بردارید.
وی افزود: در ادامه به توضیح علائم و نشانه‌های شایع اختلالات یادگیری در سنین مختلف می‌پردازیم. به یاد داشته باشید کودکانی که دارای اختلالات یادگیری نیستند نیز ممکن است بعضی از این مشکلات را در زمان‌های مختلف تجربه کنند. اگر مشکل مداومی در توانایی فرزندتان برای تسلط بر مهارت‌های خاص مشاهده کردید، باید نگران شوید.
علائم اختلال نوشتن حول عمل نوشتن می‌باشد. این علائم شامل مشکلات در موارد زیر می‌باشد:
روحانی زاده ادامه داد: مرتب بودن و پیوستگی در نوشتن، نظم و انسجام در نوشتن ونوشتن دقیق حروف و کلمات،  ثبات املاء انواع دیگر ناتوانی‌ها و اختلالات یادگیری خواندن، نوشتن و ریاضی تنها مهارت‌های تحت تأثیر اختلالات یادگیری نیستند. انواع دیگر ناتوانی‌های یادگیری شامل مشکلات مهارت‌های حرکتی، درک زبان گفتار، تمایز بین اصوات و تفسیر اطلاعات بصری است.
اختلال یادگیری مهارت‌های حرکتی
وی افزود:اختلال حرکتی به مشکلات حرکت و هماهنگی اعم از مهارت‌های حرکتی ظریف (بریدن، نوشتن) یا مهارت‌های حرکتی درشت (دویدن، پریدن) اشاره دارد. از اختلال حرکتی گاهی اوقات با عنوان فعالیت “خروجی” نیز یاد می‌شود. به این معنی که مربوط به خروجی اطلاعات از مغز است. برای دویدن، پریدن، نوشتن یا بریدن چیزی، مغز باید بتواند با اندام‌های لازم ارتباط برقرار کند تا عمل به صورت کامل انجام شود.
اختلالات یادگیری زبان
وی گفت:اختلالات یادگیری زبان و ارتباطات شامل توانایی درک یا تولید زبان گفتار است. زبان نیز یک فعالیت خروجی محسوب می‌شود، زیرا برای توضیح کلامی در مورد یک چیز یا برقراری ارتباط با شخص دیگر به ساماندهی افکار در مغز و فراخوانی کلمات مناسب احتیاج دارد.نشانه‌های یک اختلال یادگیری زبان شامل مشکل در مهارت‌های زبان کلامی مانند توانایی بازگویی داستان و روان بودن گفتار و همچنین توانایی درک معنای کلمات، قسمت‌هایی از گفتار، مسیر‌ها می‌باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا