هنر و فرهنگ

برای احسان محمدی ؛ این جهان به افرادی چون او نیاز دارد …

شاید هر کسی که احسان محمدی را بشناسد فکر کند تمام فکر و ذکر او فوتبال است و در مرحله بعدی خواندن، نوشتن و نویسندگی و بعدتر نحصیلات و درس خواندن و درس گفتن و … که البته تمام این مولفه‌ها به شکلی جدایی ناپذیر و پیچیده به هم، در او وجود دارد اما …عصر ایران ؛ کاوه معین‌فر – احسان محمدی جدای از همکاری شاید تنها دوست من است که کمترین زمان ممکن همدیگر را دیده‌ایم. این نوشته بعد از دیدن گفتگوی او با علی میرمیرانی در برنامه اینترنتی ۲ شات است که توصیه می‌کنم هر کسی به فوتبال علاقه دارد حتما آن را ببیند. اگر هم ندیدید، در همین مطلب چند بخش از آن را منتشر کرده‌ایم.
شاید هر کسی که احسان محمدی را بشناسد فکر کند تمام فکر و ذکر او فوتبال است و در مرحله بعدی خواندن، نوشتن و نویسندگی و بعدتر نحصیلات و درس خواندن و درس گفتن و … که البته تمام این مولفه‌ها به شکلی جدایی ناپذیر و پیچیده به هم، در او وجود دارد.
اما آنچه که از همه اینها برای من احسان محمدی را در مرتبه و جایگاه بالاتری قرار می‌دهد دغدغه‌مند بودن اوست، هر نوشته‌ای از او می‌خوانم و یا هر وقت حرفهای او را گوش می‌دهم آنچه بیشتر از هر چیز دیگری به چشمم می‌آید این خصوصیت احسان است که دوست دارد آنچه ناخوشایند بوده و بر سر خودش آمده است برای دیگران تکرار نشود.
آن چیزی که او را اذیت کرده یا آزار داده است را همواره یک کم تغییر داده و با رنگ و طعم شوخی و مزاح قابل تحملش کرده و به دیگران ارائه می‌کند که تا شاید آنها در مواجهه با موقعیت مشابه، بتوانند راحتتر از عهده آن برآیند.
احسان به دنبال حال خوب است البته نه فقط برای خودش بلکه برای هر آنکس که بتواند در معرض او قرار گیرد و طبیعتا از حال خوب ساختن برای دیگران حال خودش هم خوب می‌شود. او دغدغه‌مند است و به زبانی ساده هر آنچه لازم است را به زبان می‌آورد اما حرفهایی که می‌زند از ته قلبش بیرون می‌آید، به عبارتی حرفهایش فیک نیست واقعیه.
احسان محمدی مصداق بارز این گزاره است که وقتت را تلف نمی‌کند، هرگاه به هر شکلی مستقیم یا غیر مستقیم (شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون یا …)، مخاطب احسان باشی قطعا از آن زمان یک استفاده‌ای خواهی کرد حال ممکن است لبخند زدن به یک نکته نغز و شیرین باشد یا درگیر شدن تمام سلول‌های مغزت در اشاره به یک درد همگانی و یا مطرح کردن یک قضیه مهم اجتماعی، فرهنگی و …
یکی از مهمترین کلید واژه‌ها برای احسان یک جمله ساده اما بسیار عمیق است که همیشه هم در صفحات اجتماعی خودش به آن اشاره می‌کند: «این نیز بگذرد».
این اصل باعث می‌شود که همیشه و همواره حواسش به این باشد که چه‌می‌کند و چه می‌گوید، کجاست و به چه مشغول است و در لابلای همه سرشلوغی‌های روزگار «فارغ ز غوغای زمانه» نکاتی را برجسته کند که برای دیگران هم مفید و کارآمد است.
بیلی وایلدر یکی از بزرگترین فیلمسازان جهان جمله‌ای معروف دارد که گفته است: «اگر می‌خواهی حقیقت را به مردم بگویی باید آدم بامزه‌ای باشی، وگرنه قصد جانت را خواهند کرد» احسان محمدی این پیام وایلدر بزرگ را بسیار خوب دریافت کرده و به کار می‌برد.
شاید خواننده این سطور، آن را نوشته‌ای سراسر نون قرض دادن و نوشابه باز کردن برای یک دوست بداند اما واقعیت این است که اصلا از این خبرها نیست، نه من اهل تعریف و تمجید بی‌خود و بی‌جهت از کسی هستم و نه احسان محمدی با این چند کلمه خط خطی کردن من دچار تغییر و تغیّر از اصل خود خواهد شد.
یک زمانی برای حسن ظهوری دیگر دوست همکارم بعد از آن سانحه واژگون شدن اتوبوس خبرنگاران محیط زیستی در جاده نقده – ارومیه نوشتم این جهان به افرادی چون او نیاز دارد و حال برای احسان هم همین جمله را تکرار می‌کنم واقعا این جهان به افرادی چون او نیاز دارد.
واقعا این جهان با وجود افرادی چون احسان محمدی برای من زیباتر است و چرا این احساس را نگویم؟
دمت گرم و سرت خوش باد احسان جان محمدی (ایموجی قلب).

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا